Jurnalul copilului: gandeste, simte, exprima liber


Prin clasa a sasea, inspirata de sora mai mare,am inceput sa scriu in primul meu jurnal. Fiecare ...imi tot vine sa-i zic "postare"...fiecare...off, nu-mi vine cuvantul normal pentru asta, asa ca o sa-i zic in continuare "postare", incepea chiar asa: "buna, jurnalule! hai sa iti povestesc ce s-a mai intamplat in viata mea". Si urmau tot felul de destainuiri
sau pur si simplu rezumate ale celor mai importante momente ale zilei. De atunci, am scris zeci de jurnale, practic nu a existat nici un an in care sa nu am o agenda noua, dedicata acestui dialog interior sau acestui prieten imaginar, care este jurnalul.
Bineinteles ca, atunci cand am devenit mama, am creat jurnale si pentru copii, in care, deocamdata, scriu doar eu sau sotul. Asta pana cand vor invata copiii sa scrie. R mare deja isi pune desene alaturi de insemnarile mele
 (Asta e, am gasit!!! "Insemnare", nu "postare"). Sau imi spune despre ce vrea sa scriu.
La ce ajuta sa ai un jurnal? Pai hai sa vedem:
1. Este un loc minunat pentru pastrat amintiri. Aici gasesc primele achizitii ale copiilor, momente speciale din primii lor ani/ luni, povesti despre ce facem impreuna, faze haioase si evenimente importante pentru ei sau pentru familia noastra.
2. Este cel mai fidel prieten. Stie sa tina secrete, sta oricat sa asculte si nu judeca! Ce mi-as dori o prietena asa!!!
3. Este un instrument magnific de dezvoltare personala. Este un instrument magnific de auto-terapie. Oricand. La orice varsta. Asta pentru ca ne ajuta sa clarificam si sa exprimam viziunea noastra despre lume si despre tot ce se intampla in universul nostru.
4. Are efecte grozave in organizarea mai eficienta a timpului, identificarea dorintelor si sporirea motivatiei interioare. Trebuie sa faci sa se intample ceva ca sa ai despre ce sa scrii, nu? :)
5. Este un mijloc prin care copiii invata sa se descopere pe sine, sa se cunoasca mai bine, sa se exprime si sa se iubeasca. Da, sa se iubeasca pe sine! Pentru ca atunci cand ai un prieten de nadejde, care te accepta asa cum esti tu, este mai usor sa te accepti si sa te placi.
6. Ii ajuta pe copii sa structureze informatiile de peste zi, sa prioritizeze, sa clasifice si sa analizeze evenimentele importante pentru ei.
7. Este un obicei sanatos si pozitiv care ne reaminteste sa ne uitam in interiorul nostru si sa petrecem timp cu noi. La fel si pentru copii.
8. Este un super antrenament pentru creier, la orice varsta. Studiile chiar au demonstrat ca acest obicei zilnic ajuta la pastrarea sanatatii mentale si a memoriei si alunga norii unor boli degenerative ale creierului.
9. Este un loc liber de joaca cu ideile, de dialog interior, creatie si exprimare.
10. Este sigur. Este intim. Este offline.
11. Este vindecator pe mai multe niveluri: de la simpla actiune de miscare a mainilor la actul de creatie imediat care se realizeaza prin scris, la posibilitatea exprimarii intr-un mod sanatos a emotiilor si gandurilor de tot felul si toate benefiicile care decurg din introspectie si analiza, cum ar fi gasirea solutiilor, gestionarea momentelor dificile, integrarea evenimentelor de peste zi.
12. Chiar daca este o conversatie cu tine insuti sau cu un "cineva" imaginar, este un instrument excelent de comunicare.
13. Este la indemana oricand. Oriunde. Si da, e ok sa scrii si pe telefon, insa beneficiile sunt cu atat mai mari cu cat folosim reteta traditionala.
14. Copiilor le place! De la primul pas, care este alegerea unei agende sau a unui jurnal cu cheita, la ideea de a  avea un spatiu intim cu posibilitati nenumarate de personalizare. In plus, ei adora sa lipeasca fotografii, sa adauge desene proprii sau sa-si invite prietenii sa le scrie mesaje, un fel de guest-posturi :)
 Cred ca sunt mai mari sansele ca unui copil sa ii placa sa-si creeze propriul jurnal de aventuri adevarate daca ii aratam cum se face, ii scriem noi in primii ani si daca il invitam sa contribuie cu idei si desene. De la 3-4 ani, tot continutul poate fi ales exclusiv de copil, parintii urmand sa fie doar cei care transcriu cuvintele copilului.
Iar de cand invata copilul sa scrie, jurnalul este musai sa devina secret! Asta inseamna ca nu il vom citi pe ascuns, ca nu il vom presa pe copil sa ne spuna despre ce scrie si ca vom afla doar ceea ce este el dispus sa impartaseasca. Daca este.
Ps: am avut si un jurnal de sarcina, de fapt doua, asa: